Una de les idees que se m’ha
repetit bastant en aquest debat, i lligada als dos fils en els que he
participat, tant del León Dormido com el fil canvis, és l’expressada per Sir
Ken Robinson: estem vivint un canvi de
paradigma en el que se’ns presenta el gran repte de com educar als nostres
infants d’una banda, perquè mantinguin la seva identitat cultural en un món
globalitzat i d’altra banda, per una economia
incerta i en constant canvi del s.XXI. El problema és que estem
intentant educar per un futur nou amb les eines del passat i pel tipus de
societat d’abans de la revolució de la informació, i, en aquest context, està
clar que els nois no li veuen el sentit
a l’escola.
Ja fa anys que al món educatiu es
promulga la idea d’un aprenentatge significatiu, funcional i contextualitzat.
Els nous currículums educatius són prou oberts i flexibles perquè els mestres
puguem adaptar-los al context real dels nostre alumnat, tot i així, la majoria
continuem anclats en pràctiques antigues que cada vegada tenen menys sentit. Si
és ben cert, que poc a poc, anem trencant els nostres propis esquemes, amb els
que nosaltres mateixos hem après, també és cert que s’està fent imminent un
canvi real en el que els mestres deixem d’una vegada per totes de creure’ns
transmissors de sabers i adoptem per fi, un rol d’acompanyament i guia per tal
que l’alumnat pugui construir els seus propis aprenentatges, a partir dels seus
interessos, i potenciar així un pensament creatiu i divergent que els prepari
realment per la societat en la actualment vivim.
Respecte al debat, que ha estat
molt ric i interessant, em quedo amb la idea
de l’article de F.J. Tirado i M Domenech “Ciència, tecnologia i societat:
nous interrogants per la psicologia” quan expressen que les postures deterministes presenten seriosos problemes, ja que
entenen la polaritat tecnologia i societat com si fossin dues esferes autònomes
i per tant, no expliquen adequadament tota la gamma d’interaccions que es poden
donar entre les dues. En aquest sentit, tot i que primerament pensava que em
costaria defensar la postura tecnodeterminista, finalment no m’ha resultat tant
difícil, doncs ho he pogut fer sense maltractar la meva postura ecològica
d’aquesta. Crec que he mantingut un alt grau de coherència i interacció en les
meves aportacions des de la postura tecnodeterminista, fent referència a les
aportacions dels altres companys i contrargumentant al fil sociodeterminista.
Segurament el debat m’ha servit per fer-me conscient que el que realment opino
és que les Noves tecnologies no deshumanitzen de per si, sinó que ho poden fer
depenent de lús que en fem d’elles, i la postura tecnodeterminista m’ha permès
respectar aquesta idea.
Se’m fa
difícil destacar només un company/a del debat, ja que he llegit moltes aportacions
interessants que moltes vegades, em feien quedar-me sense arguments.
Personalment m’ha agradat l’aportació que l’Anna Murall ha fet al fil del León
Dormido sobre la democratització tecnològica, aportant dades interessants i per
mi noves, i fent una bona argumentació de la seva postura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada