CAS 2: AMBIENT D’APRENENTATGE D’INVESTIGACIÓ-ACCIÓ
“EL LABORATORI
SONOR”
|
|
SÍNTESI: La necessitat d’explorar amb el so és intrínsecament
humana i es dóna ja en els nadons que mostren gran capacitat d’experimentació
amb el so des de ben petits improvisant i repetint seqüències. A les classes
d’infantil és molt freqüent trobar infants explorant amb el so amb qualsevol
objecte i sovint amb la seva pròpia veu. El laboratori sonor és un espai amb
propostes de materials musicals per poder experimentar i investigar amb el
so. L’arribada al laboratori sonor és una tria personal que fa l’infant
desprès d’escollir entre 10 espais diferents. Un cop arriba, els materials i
l’espai estan pensats per tal que li
provoquin preguntes i li neixin les
ganes d’experimentar i investigar amb el so. Les preguntes bàsiques que
provoquen els materials són com sonarà? Com ho puc fer sonar?.
|
|
CONTEXT GENERAL
|
|
Experiència en l’ensenyament
|
10
anys com a mestra de l’escola pública
Els
8 anys anteriors com a mestra de repàs i monitora de lleure en diferents
activitats (menjador, casals d’estiu, colònies, cau...)
|
Nivell d’expertesa en l’ús de les TIC
|
Usuària
habitual i aficionada motivada.
|
Tipus d’escola
|
Escola
pública
|
Localització del centre
|
Baix
Llobregat
|
Connexió
|
Internet
amb fibra òptica, no obstant, la connexió sovint és lenta.
|
Localització dels recursos tecnològics
|
A
l’aula del laboratori sonor es disposen de tots els recursos tecnològics
necessaris per dur a terme les activitats.
|
Situació socio-econòmica dels alumnes
|
Mitjà-Baix
|
CONTEXT DE LA HISTÒRIA O CAS
|
|
Nivell dels alumnes
|
Alumnes
de segon cicle d’educació infantil 3, 4 i 5 anys.
|
Àrea/Unitat
|
Interdisciplinar
i competencial desenvolupa aspectes de les tres àrees d’infantil: descoberta
d’un mateix i dels altres, descoberta de l’entorn i comunicació i
llenguatges.
|
FITES EN LA HISTÒRIA
|
|
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
Diferents
materials (instruments, ordinador, caixetes de música, pissarra digital) per
experimentar autonomamament amb el so, individualment o amb col·laboració.
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Es
pretén crear inquietud per fer-se preguntes i trobar la manera de
respondre-se-les i a partir d’aquí tornar a generar més preguntes. Per tant
s’espera que evolucionin en l’autonomia i inquietud per l’aprenentatge.
|
Tipus d’activitat
|
Activitats
per experimentar amb el so i aparells tecnològics.
|
ACTIVITATS DE LA HISTÒRIA O CAS
|
|
Tecnologies utilitzades
|
Pissarra
digital, ordinador, gravadora, caixetes de música, mp3, auriculars, adaptador
per 2 auriculars.
|
Raó per la qual es fan servir
|
Promou
l’aprenentatge significatiu i afavoreix la construcció de models mentals.
|
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a
realitzar)
|
Promoure
l’autonomia i la capacitat creativa en l’aprenentatge mitjançant
l’experimentació i l’ús de les TIC.
|
Dificultats trobades
|
Dificultats
en la implementació d’alguns materials i en la temporització i portada en
pràctica d’alguns d’aquests. Després d’un any, l’espai encara no està a ple
rendiment.
|
Ajuda/col·laboració emprada
|
Suport
de l’estudiant de psicopedagogia al mestre d’educació que porta l’espai i a
l’hora suport de diferents mestres del cicle en la creació/adquisició de
materials.
|
Rol del professor
|
Acompanyant,
fa preguntes sobre el que estan fent i ajuda a posar paraules als seus
descobriments autònoms.
|
Rol de l’estudiant
|
Investigador,
experimentador i protagonista de la pròpia acció.
|
RESULTATS
|
|
Observacions
|
La
majoria d’alumnes mostren l’actitud exploratòria esperada amb el disseny de
materials.
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Avaluació
inicial al principi de la sessió miijançant una conversa, avaluació formativa
al llarg de diferents sessions mitjançant observacions, gravacions i
fotografies i avaluació sumativa amb una conversa final en acabar la
participació a l’espai.
|
Lliçó apresa pel professor
|
La
d’ increïbles sorpreses que ens podem emportar simplement deixant fer als
alumnes, simplement... deixant fer!
|
Bon dia, ens
agradaria que ens expliquessis algunes qüestions sobre el teu projecte, i com
ha anat la seva implantació, per tal d’ajudar a altres professionals que
estiguin interessats en implementar aquesta idea en els seu propi context.
Doncs respondré encantada. Que us agradaria saber?
Pensem que aquesta
idea del laboratori sonor és força innovadora, d’on ha sorgit la idea d’aquest espai?
El laboratori sonor és un disseny d’activitat que s’emmarca
dins una unitat didàctica més gran: “Espais de joc simbòlic i experimentació”
que pretén crear ambients que responguin a les inquietuds i per tant, preguntes
dels infants. Deu són el total d’aquests espais, de lliure elecció i repetició.
Tots els espais són de lliure creació, és a dir, el mestre no proposa cap
activitat, ni comença cap proposta, sinó que el que fa és preparar uns
espais-ambients amb riquesa de materials amb els que els infants puguin
desenvolupar les seves inquietuds. Els espais estan en constant revisió, anàlisi
i remodelació (són adequats els materials? Generen preguntes? Conviden a
l’experimentació? Conviden a fer hipòtesis? Generen ordre o es crea
desordre?...).
Tot i que, som realistes
en la nostra pròpia pràctica, i sabem que encara ens queda una llarga distància
per recórrer, el que és cert és que la proposta dels espais de joc simbòlic i
experimentació, i per tant, l’espai sonor, està inspirada en les recents
innovacions i investigacions educatives. Ens referim a algunes escoles
properes, de Barcelona, Ripollet, Manresa... que donen un pas més enllà de
l’educació tradicional i aposten per una nova manera d’acostar-se als
aprenentatges més respectuosa amb les necessitats de cadascun dels infants dels
que tenim cura.
Parles d’escoles de
nova creació, innovació educativa i investigació. De quines fonts beuen
aquestes noves escoles?
La majoria d’aquestes escoles estan inspirades al mateix
temps, en les propostes del León Dormido
de Mauricio i Rebeca Wild i en les escoles d’educació infantil de Reggio
Emilia. Ambdues experiències, tot i que ben diferents, tenen en comú l’aposta
ferma pels materials, l’estètica de l’ambient, la transparència i el respecte a
cadascuna de les individualitats que acompanyem.
Totes aquestes corrents educatives estan fortament basades
en les teories constructivistes.
I de quina manera
s’impregna el laboratori sonor d’aquest esperit constructivista?
En el laboratori sonor els materials i l’ambient estan
especialment dissenyats per què cada alumne sigui el protagonista del seu propi
aprenentatge i pugui acostar-se a ell des de els seus coneixements previs.
El laboratori sonor està
plantejat i es configura com un problema que els infants han de resoldre,
és a dir, com a quelcom desconegut per als aprenents amb un valor social,
cultural i intel·lectual que hauran d’arribar a conèixer tot fent-se
representacions mentals i a través d’una manipulació activa interna i externa
de l’espai del problema. Així en l’espai, als infants se’ls generen preguntes-problemes
Com sona? Com ho puc fer sonar? Que autònomament i a través de l’acció i
l’acompanyament del mestre han de resoldre. Estem parlant doncs de
l’aprenentatge a partir de problemes.
Ens pots parlar una
mica més d’aquest tipus d’aprenentatge?
Alguns autors constructivistes han
centrat les seves investigacions en l’aprenentatge a partir de problemes.
Problemes entesos com a inquietuds, motivacions, obstacles, reptes que s’han de
solucionar. La vida i el dia a dia n’està plena de problemes i reptes que
solucionem cada dia. Es tracta de prendre partit i escollir davant els
diferents tipus d’obstacles diaris. De problemes n’hi ha de molts tipus:
lògics, d’algorismes, els que usen regles, presa de decisions, resolució de
dificultats, diagnosi-solució, actuació estratègica i anàlisi de casos i poden ser més o menys complexos, més o menys
estructurats o més o menys situats. Els estudiants per tal d’adaptar-se al món
complex del s. XXI, cal que aprenguin a solucionar problemes complexos i mal
definits, prosperar en l’ambigüitat i abraçant diferents perspectives i ser
capaços de usar un ampli repertori d’habilitats intel·lectuals i creatives.
De quin tipus de
problema parlem i quines són les seves característiques?
Doncs penso que en el laboratori sonor, les
preguntes-problemes que es desperten podrien incloure’s dins la tipologia de problemes d’anàlisi de casos, ja
que en la interacció amb els materials els infants hauran d’identificar
solucions mitjançant les seves actuacions alternatives per finalment argumentar
la seva posició respecte com han aconseguit fer sonar els instruments o
qualsevol altre pregunta o qüestió que els hagi sorgit. L’espai sonor es
configura així com un sistema complex en que la interacció amb els materials es
dóna amb un temps lliure per l’infant, és a dir, ell tria si vol estar 1 hora
amb el mateix material, sempre i quan arribi a un acord amb la resta dels
companys. A l’hora l’espai està pensat perquè tots i cadascun dels infants, siguin
quines siguin les seves capacitats, assoleixin l’èxit, ja que els criteris
d’èxit són múltiples i poc clars, és a dir, la simple experimentació, ja suposa
un èxit.
Es tracta d’un problema
mal estructurat, no hi a solucions bones o dolentes, només algunes millors i
d’altres pitjors, i que per tant tenen una naturalesa dialèctica, ja que els
estudiants han d’argumentar el coneixement que poden haver adquirit. El fet de
desenvolupar arguments per tal de representar el seu pensament aporta cognició
i metacognició del procés, de la veritat o del valor de les diferents
solucions.
El context és de vital
importància a l’hora de definir problemes mal estructurats; per això és
necessari desenvolupar un entorn més autèntic i ubicat (Voss, 1988) i, això és el que precisament pretenem, la creació d’un espai autèntic, acompanyat
del mestre com a mediador, que seran essencials per tal de desenvolupar el
problema amb èxit.
Parlem d’un problema que es troba en l’activitat diària i que, per les característiques
amb les que es presenta no requereix de respostes predictibles.
És un problema que requereix de la
integració de diversos camps de contingut ja que requereix de components de
la física, matemàtiques, ciències, el llenguatge musical, oral, escrit, lectura
d’imatges, els components
TIC...(justificació en l’enllaç http://www.slideshare.net/mariajesusmusica/aprendemosgraciasamusica). Segons la interacció de cada nen, parella,
grup d’infants, amb el material i entre ells, poden donar-se moltes solucions alternatives. Així, a l’espai,
precisament el que s’espera és veure la riquesa que pot presentar la proposta
en mans dels propis protagonistes, i per això, caldrà que els estudiants facin ús de la seva opinió
personal i creences sobre el problema quan interactuïn amb ell. Depenent
d’aquesta idiosincràsia personal i de la formació aleatòria de grups, cada dia
poden sorgir noves propostes dins l’ambient.
I quin paper han
jugat les noves tecnologies en el disseny i desenvolupament del projecte?
Les noves tecnologies han jugat un paper fonamental ja que
ens han ajudat a crear situacions mediates d’aprenentatge. De fet Delalande explica molt bé aquesta idea quan
diu que amb l’arribada de les noves
tecnologies a la música experimentem un canvi de paradigma que ens porta des de
la tradició culta i escrita a l’experimentació i la investigació musical.
L’experimentació musical es converteix en una tornada a les fonts: una
exploració del que és sonor que ha abandonat les sofisticacions de l’escriptura
dels anys 50 per la manipulació concreta. Una tornada doncs, a la font de la
música que és el so, però també és una tornada al comportament d’exploració,
que apareix en el nadó des de l’etapa sensòrio-motriu abans de l’any, i que
permet, sobre els sis mesos, llargues seqüències d’improvisació sobre un cos
sonor. Els infants només necessiten que l’adult que els guia sàpiga escoltar
les seves exploracions sonores com a música, i aquesta re-definició de la
música és la que ha aportat el paradigma
tecnològic del so.
Així a l’espai,
utilitzem diferents tecnologies que medien el procés d’aprenentatge i que són
punts clau del propi procés d’experimentació, ja que els infants les exploren i
investiguem com fer-les sevir autònomament: la pissarra digital, ordinadors,
càmeres fotogràfiques, gravadores, mp3, caixetes de música...
Aquests
són alguns dels programes que utilitzem a la pissarra i que els infants
exploren intuïtivament: http://www.poissonrouge.com/piano/
En quines fonts
pedagògiques musicals està fonamentat el projecte?
El projecte que proposem, és un projecte musical, i com a
tal, també té la seva fonamentació específica. Aquest projecte s’arrela en el
nou paradigma tecnològic del so, i que s’ha vingut a anomenar “Pedagogia del
despertar sonoro”. Aquesta nova manera d’entendre l’aprenentatge musical a les
escoles, neix paral·lel i va de la ma, amb la nova visió de l’escola basada en
les teories constructivistes i que entén el nen com a protagonista i centre del
seu propi aprenentatge.
La pedagogia del despertar, és impulsada a França sobretot
pel compositor, ecologista, educador, enginyer de so i investigador R. Murray
Schaeffer. Es destaquen d’aquesta nova escola iniciada per Schaeffer les
aportacions de G. Reibel, F. Delalande, M. Chion, C. Renard i P.Henry entre
d’altres.
Aquesta línia pedagògica és atípica i innovadora, en tant
que la seva metodologia d’ensenyament aprenentatge consisteix en obrir camins al
descobriment, revelació , acció i comprensió. El seu mètode, transita el camí
inductiu-deductiu, estimulador, informal, obert, que genera espais i situacions
per la reflexió i posterior aprenentatge. El seu camí és el de la conversa, el
diàleg, la pregunta-resposta ràpida, casual i fins i tot anecdòtica per generar
un feed-back amb l’alumne, i des d’allà, passar a la deducció i a la
demostració. El seu propòsit és ensenyar en un sentit diferent, no importen
tant els conceptes clau, sinó que el que realment importa és el pensar sobre el
pensar, el moure racons ocults de la ment, transitar més que arribar...
Després d’aquest
disseny tant pensat i fonamentat com ha anat la seva portada a la pràctica, amb
quines dificultats us heu trobat?
La creació d’un espai d’aprenentatge no és una tasca ni
senzilla ni ràpida. Requereix de reflexió, debat, fonamentació i moltes hores
de recerca i creació dels materials adequats per tal que aquests creïn l’efecte
desitjat.
Aquesta ha estat la màxima dificultat: el temps. El temps
que requereix la creació i adquisició de material adequats que ha fet que no puguem
encara disposar de tots els recursos que teníem en la idea inicial. Però
continuem treballant per anar implementant els materials que tenim en ment.
Com han acollit els
alumnes aquest espai? Realment respon a les seves necessitats i els genera
preguntes d’una manera natural?
L’acollida ha estat bona i la pròpia organització dels
espais afavoreix que puguin assistir al laboratori sonor els infants que
realment senten motivació per l’experimentació musical.
Hem pogut comprovar que el problema que els infants es
formulen a mode de pregunta: com sona? té sentit per ells quan l’han de
resoldre i es converteix per tant, en un problema significatiu, i aquest té
diverses opcions per ésser resolt amb èxit. Així doncs, la resolució del
problema requereix de l’experimentació, l’assaig-error, realitzar hipòtesis i
comprovacions.. es tracta de manipular
l’espai del problema, d’identificar solucions i actuacions alternatives davant
els reptes que es presenten i finalment argumentar la pròpia posició a la
conversa de la rotllana final sobre els descobriments realitzats. A l’espai sonor no hi ha solucions correctes o incorrectes, en tot cas, només hi ha
algunes més riques que d’altres o més desenvolupades unes que d’altres.
Quan l’infant s’enfronta a la pissarra, als instruments, a
les caixetes, a les instruccions de l mp3... es troba a cada pas davant d’un
avanç o pel contrari es troba davant un entrebanc que l’obliga a revisar,
ordenar els seus passos, d’aquesta manera pren consciència del seu propi procés
cognitiu i el serveix d’ajut per l’autoregulació del seu propi aprenentatge,
fet que l’ajudarà a poder-lo aplicar en altres contextos d’aprenentatge.
Per tant, en general l’espai, tot i que no està a ple
rendiment, aconsegueix els objectius i continguts que ens vam marcar en la
fitxa de disseny.
Com valoreu
l’aprenentatge dels alumnes dins l’espai?
L’avaluació dels infants, sembla d’entrada difícil, degut a
la mobilitat existent en els espais, però amb una mica d’organització
aconseguim una avaluació inicial, formativa, i final.
Així, si recordem, els infants cada setmana trien a l’espai
que volen anar i hi assisteixen dues vegades.
Avaluació inicial: A cada
sessió es fa una rotllana inicial on s’exposen intencions i coneixements
previs.
Avaluació formativa: al llarg
de la sessió el mestre observa i acompanya intervenint només amb preguntes o
suggeriments mediadors. Un dels objectius que els mestres tenim a l’hora dels
espais és documentar el procés (al bloc de l’escola i a cada àlbum de final de
trimestre) i ho fem amb: fotos, vídeos i fent anotacions de cada infant en unes
graelles prèviament preparades i de les que disposem a cada espai.
Per tal de fer un seguiment d’avaluació continuada a l’espai
sonor, seguim les mateixes directrius i gairebé els mateixos ítems, amb petites
adaptacions, que a la resta d’espais. Això és degut a que, tot i que està clar
que aquest espai té una idiosincràsia concreta, també és cert que la unitat
didàctica general està pensada de forma competencial, és a dir, l’objectiu
últim és l’assoliment d’unes capacitats concretes que es duen a terme a tots
els espais.
Avaluació sumativa: D’una
banda es fa una petita avaluació sumativa en la conversa final de la rotllana del
segon dia d’assistència a l’espai. D’altra banda, com que els nens que circulen
pels espais són de totes les aules, al final de cada trimestre cada mestre
passa les seves observacions al tutor corresponent. El tutor al final del
trimestre disposa doncs, d’anotacions dels espais als que hagi assistit cada alumne, i
per tant, disposa d’informació provinent de diferents punts de vista personals.
Cada tutor, sempre pot ampliar la informació de les anotacions conversant
directament amb el mestre de l’espai que l’interessi, o acudint als vídeos i
imatges realitzades, i utilitza la informació rebuda i la que ja té com a tutor
i també com a mediador d’un espai, en l’informe de febrer i en el de juny.
Per acabar, ens
podries oferir alguna mostra documental publicada per tal que ens fem una idea
visual del projecte i que pugui servir a persones interessades en ell com a
font d’inspiració?
I tant us puc oferir diferents enllaços de recull de mostres
fotogràfiques, així com vídeos i l’enllaç al bloc del nostre cicle i el bloc de música de l'escola en la que duem a
terme el projecte i on podeu veure també una mostra dels altres espais
d’aprenentatge i altres activitats mediates per les TIC.
http://www.slideshare.net/entelequia77/espai-sonor-21857991
http://www.slideshare.net/entelequia77/espai-sonor-21857991
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada