- ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.
El coneixement tecnològic i científic ha determinat
al llarg de la història el progrés econòmic i social. De fet, si fem un repàs
per la història podem comprovar com així ha estat: revolució industrial que va
portar canvis profunds en la societat fins a la actual societat de la informació
amb la que hem entrat en una nova etapa amb diferents formes de relació social
i econòmica, arribant a un món globalitzat. Ara bé, tot depèn del que entenem
per progrés econòmic i social. Està clar que el coneixement tecnològic i
científic determina i influencia el progrés però el que també està clar és que
no garanteix un progrés humanístic. El progrés ens ha conduit a un món
globalitzat, canviant i dinàmic que és positiu, però al que li falta humanitat,
ànima i justícia social. El progrés econòmic i social no s’hauria d’entendre
com a possessió i tenir cada vegada més, si això significa sacrificar la
proximitat, la humanitat i la qualitat en el fer. Vivim en un món tecnològic i
científic en constant progrés però potser en una direcció, segons el meu punt
de vista contrària a la que el veritable coneixement ens hauria de conduir.
- ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
Considero que la neutralitat sempre és molt difícil.
Si és ben cert que com més fonamentació hi hagi també pot haver-hi més
neutralitat, també penso que és molt difícil desprendre’s de la subjectivitat
personal, i que aquesta moltes vegades ens condueix a buscar fonamentacions
científiques que l’avalin.
- Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.
Estic bastant d’acord, sobretot amb alumnes de
primària, secundària i universitat. Les dimensions que estan adquirint les
tecnologies de la informació en la societat actual són incommensurables, des de
els diferents dispositius mòbils, tablets, portàtils, pissarres digitals,
ordinadors, taules digitals... fins a la utilització de les xarxes socials i
diferents aplicacions informàtiques són, i no podem obviar-ho, l’ordre del dia
i el modus vivendi dels joves i molts adults del moment actual. Està clar que
si aquest és el modus vivendi, si volem proporcionar un aprenentatge
significatiu i funcional, haurem de fer servir el màxim possible,
indubtablement, aquestes eines. Actualment tenim a les escoles nens i nenes o
joves que ja han nascut en un món informatitzat. Aquest és doncs, el gran repte
que se’ns presenta a uns mestres que en el millor dels casos van tenir el seu primer
ordinador en l’adolescència i en altres casos encara escrivien amb màquina
d’escriure quan estaven a la universitat. Moltes vegades els mateixos alumnes
saben més que els mestres en el referent a noves tecnologies, i és per això,
que cada vegada més hem de tendir a un canvi educatiu que s’inscrigui dins les
característiques de la societat actual.
- ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
El progrés tecnològic i científic són sens dubte les
principals causes dels profunds
canvis que
estem vivint en els darrers anys. Vivim en el món de la informació i ara mateix
no tenir accés a ella o no saber gestionar-la et pot deixar fora del sistema i
d’aquesta nova societat que s’està configurant.
- Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa
La tecnologia educativa són els recursos, eines,
procediments, metodologies amb les que
s’usa la tecnologia en les diferents situacions d’aprenentatge. El seu objecte
d’estudi és millorar les situacions d’aprenentatge amb l’ús de les tecnologies.
- Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement
Escoltar una ponència seria un exemple de transmissió
de coneixement, en canvi, un debat, un treball cooperatiu, la cocreació d’un
projecte en grup o parelles, serien exemples de construcció de coneixement.
- Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".
Estic molt d’acord amb aquesta afirmació, gairebé podria
dir que totalment d’acord. El context sempre és part essencial d’una idea o un
ensenyament o aprenentatge. De fet està altament demostrat que s’adquireix
millor un aprenentatge quan està ben contextualitzat. En aquesta línia és que
diem que l’aprenentatge ha de ser funcional i significatiu. Igual és quan mirem
a un alumne o persona, que no podem separar-lo del context perquè tindríem una
mirada limitada vers ell o ella.
- ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitzada)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?
Ho havia pensat abans d’aquesta assignatura, però
només pensat. He de reconèixer que només ho he portat a la pràctica quan s’ha
plantejat en l’inici de l’assignatura. He personalitzat el meu entorn de la
UOC, el meu correu... I la veritat és que m’ha agradat i ho he trobat un
exercici interessant. Una companya m’ha dit que es pot sincronitzar el calendari
de la UOC amb el del google calendar, investigaré sobre això i potser ho
intento també i així podré tenir el calendari de la UOC inclús al mòbil.
- Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?
Penso que compto mitjanament amb els coneixements
previs que planteja el Pla docent. He instal·lat anteriorment programari nou i
en general me n’he sortit bé, tant instal·lant-lo com explorant-lo. Penso que se
gestionar mitjanament bé arxius i moure’m en els documents i hipervincles i
tinc una actitud positiva vers les tecnologies de la informació.
- Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)
TE2)
L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de
tècniques per als docents: 8
CC2)
Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 9
TC1)
Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que
asseguren la correcta transmissió del coneixement : 5
DT2)
La tecnologia es basa en la ciència per la qual una cosa és neutral en relació
a prejudicis, valors i actituds: 5
CC1)
Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: 7
DU2)
Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: 5
TE1)
La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon
domini de les TIC: 6
DU1)
Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: 5
TC2)
Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: 9
DT1)
El canvi tecnològic determina el canvi social: 10
Hoal Andre! Respecte a les preguntes curtes, jo crec que els professionals de l'educació si que han de ser competents en les tècnioqus que aseguren la correcta transmissió del coneixement, així com en saber fomentar la construcció del coneixement en l'alumne.
ResponEliminaPel que fa als debats crec que si que poden millorar molt, l'exemple més clar ha estat el debat d'aquesta assignatura, un dels mes motivadors i mes ben estructurats i organitzats. Realment aprens significativament. Que en penses?
Salutacions!
Ei LLuís!Doncs respecte a lo dels debats, totalment d'acord, després dels debats d'aquesta assignatura penso que els debats de les altres que he fet fins ara deixen bastant que desitjar...
ResponEliminaRespecte a que els professionals de l'educació hem de ser competents en les tècniques que asseguren la transmissió del coneixement, si i no. És a dir, si qeu hem de competents en conèixer les tècniques que garanteixen un aprenentatge significatiu i per tant poder acompanyar a l'alumne en la seva construcció del coneixement, però no en el sentit de nosaltres com a transmissors del conixement perquè penso que aquest és un rol que hem d'abandonar. Estàs d'acord ara???